X
تبليغات

تصویر ثابت

پیشینه آرامگاه فردوسی

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آرشیو

پیوندهای روزانه

پیشینه آرامگاه فردوسی

در نزهة القلوب آمده است که ارامگاه فردوسی در کنار قبر محمد غرالی و معضوق طوسی واقع شده که این ارامگاه در شرق طوس قرار گرفته اما این ادرس چندان درتس هب نظر نمی رسد. در تذکرة الشعرا امده که محل دفن فردوسی در کنار بنیا عباسیه و در طوس است که آ نبنا به درستی نمایان است. از طرفی گزارش هایی که در زمان دولتشاه سمرقنید به جیا مانده اشار هب همان خانقاهی دارد که امیر ایسن ان را ساخته بود و محلی کنونی آن حدود 800 متر با ارامگاه وی فاصله دارد و ا نرا به هارونیه می شناسند. عبداللهخ شیخ با توجهخ به اینکه از افراد شیعه مذهب بیزاری می جست در زمان یورش هیا خود به مشهد دستور تخریب آرامگاه فردوسی را داد، اما باز هم دوباره ا نرا با نهادند. قاضی نورالله شوشتری در شال 1000 هجری قمری به دیدار آرمگاه فردوسی رفت و می گیور که تمایم مردم از همه سرزمین ها بریا دیدار ان آرامگاه راهی می شوند.

در سال 1236 هجری قمری ویلیام فریز مامور کمپانی هند شرقی از این آرامگاه دیدن کرد و در گزارش هیا خود ا نرا ارامگاهی بسیار کوچک و حقیر توصیف نمود، بع دزا ا نزمیان که خانیکوف کنسول روس ورئیس هیئت اعزامی به خراسان رفتند اثری ار آرامگاه ندیدند، اما بنا به گزارش لرد کرزن انگلیسی همان طور که ویلیام فریز اعلام کرده بود تا سال 1254 قابل دیدن بود، متاسفانه بع دزا ان گندمزاری اطراف ا نرا پوشانده بود، ناگفته نماند در سال 1890 میلادی ژوکوسفکی ان را در زیر تپه ای مشاهده کرده بود که از اجر و قطعه هیا کاشی پوشانده شده بود. در زمان حکومت ناصرالدین شاه زمیا نکه عبدالوهاب والی خرااسن بود مامور شد که هب جستجو ارامگاه بپردازد ا نهم با راهنمایی چند فرانسوی که قبلا از طوس ددین کرده بودند موفق شد ارامگاه فردوسی را بیابد و به طور موقت دو اتاق را بر روی ارامگاه بنا نهادند تا در اینده بتوانند بنایی شایسته فردوسی بر روی ان بسازند. در سال 1318 هجری قمری محمد تقی بهار از این بنا دیدن کرده بود ان را اماده برای ساختن بنایی بی نظیر یافته بود، وی در سال 1302 هجری شمسی ارامگاه فردوسی را سکویی بدون سقف و محصور توصیف کرده بود. با توجه به تعاریفی که در مودر این ارامگاه شنیده اید بدون شک شما هم برای بازدید از ان قصد دارید راهی سفر شودی هنگام سفر می توانید با مراجعه به وب سایت و اپلیکیشن مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما مشهد خود نمایید.

آرامگاه ابوالقاسم فردوسی

چند نکته جالب در مورد این بنا

به دلیل ساخت این بنا با مصالح ساروج، مرمت کاران مجبور شدند برای تخریب بخشی از بنای قدیمی از مواد منفجره استفاده کنند. در طول 4 سال بازسازی آرامگاه فردوسی حدود 250 کارگر مشغول به کار بودند و هزینه کلی بازسازی این بنا حدودا 7 میلیون تومان شد.

سنگ مزار و تصویر فروهر به کار رفته در این مقبره حدودا چهار تن وزن دارند. حتی گفته می شود که قاسم ارفع در طول این بازسازی یک بار استخوان های فردوسی را از خاک خارج کرده و پس از بازسازی سر جای خود قرار داده است. البته در این نبش قبر استخوان دو جمجمعه از مقبره خارج شد. بر همین اساس نیز برخی معتقدند که شخص دیگری نیز در کنار مقبره فردوسی به خاک سپرده شده است.

تمام مرمرهای به کار رفته در آرامگاه فردوسی متعلق به شرکت ایتالیایی کاجته است و توسط مهندس حسین جودت که نماینده این شرکت بود به ایران آورده شده است.

http://www.tabnakrazavi.ir/fa/news/908451/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 10:19

تعداد بازديد : 175

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


ليست صفحات

تعداد صفحات : 0

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب : 140
کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0
آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 26
بازدید سال : 119
بازدید کلی : 14090
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 44.220.41.140
مرورگر : Unknown ?
سیستم عامل : Search Bot
امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403

درباره ما

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

آخرین نظرات کاربران

امکانات جانبی